کمر درد, مقالات

تشخیص دیسک کمر در منزل + فیلم

تشخیص دیسک کمر در منزل

 

تشخیص دیسک کمر در منزل

بیماری دیسک کمر باعث می شود لایه بیرونی دیسک به دلیل ضربه ها و فشارهای مداوم و ناگهانی پاره شود و هسته وسط دیسک به بیرون بریزد در این صورت با بیرون ریخته شدن هسته دیسک، فشار زیادی به ریشه های عصبی وارد می شود که در این حالت بیمار به علائم عصبی و حسی شدید دچار می شود که  به چنین دردهایی دردهای سیاتیکی می گویند. دردهای سیاتیکی با علائم و نشانه های خاصی همراه هستند که  با شناسایی این علائم خیلی راحت می توانید در منزل علائم دیسک کمر را تشخیص دهید. این علائم شامل:

 

دردهای که یک طرف هستند و تنها در یک طرف کمر ملاحظه می شوند.

کمردردهایی که به نواحی ران پا و در برخی مواقع به زانو نیز زده می شود.

کمردردهایی که با انجام فعالیت و نشستن و برخاستن شدید می شود.

کمردردهایی که با کمی راه رفتن آغاز می شود و با استراحت مجدد تسکین می یابد.

ضعف و بی حسی غیرقابل وصف در اندام های پایینی بدن خصوصا در ناحیه ساق پا و زانو

احساس سوزش و مورمور شدن در ناحیه ای که دیسک ها برروی مهره ها ریخته شده

شاید علائمی که در قسمت بالایی به آن اشاره شد شما را دچار سردرگمی کنید و هنوز ندانید آیا به دیسک کمر کمر مبتلا هستید یا خیر؟ برای اینکه به طور کامل مطئمن شوید علت دردها و علائمیتان دیسک کمر است از این رو بهتر است ابتدا با علت های ابتدا به دیسک کمر آشنا شوید؛ شاید یکی از این موراد علت های ابتلای شما به دیسک کمر باشد. از شایع ترین دلایلی که سبب بروز دیسک کمر می شود می توان به:

 

بلند کردن اجسام سنگین ( خصوصا بلند کردن نادرست اشیا سنگین)

افتادن از ارتفاع یا زمین خوردن

وارد شدن ضربه شدید به کمر در حین تصادفات رانندگی

در کنار تمامی این علت هایی که بازگو شد اگر شما فرد چاقی هستید و سیگاری نیز می باشد و در اعضای خانوادتان فردی مبتلا به دیسک دارد؛ این را بدانید که علت کمردردهای شما دیسک کمر است و به طور حتم دیسک کمر شما آسیب دیده و باید هرچه سریعتر به یک جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات یا متخصص و جراح ستون فقرات مراجعه کنید.

 

تشخیص دیسک کمر در منزل به چه صورت انجام می گیرد؟

از آنجایی که اغلب بیماری های ستون فقرات همچون جابه جایی مهره ها، آرتروز کمر و تنگی کانال نخاعی علائم شبیه به یکدیگر و در همه آنها کمردرد یکسان است از این رو تشخیص عارضه دیسک کمر آن ها در مراحل خفیف و ابتدایی بیماری کمی سخت است و عارضه دیسک کمر را در موراد شدیدتر راحت می توان تشخیص داد.

 

نخستین نشانه بیماری دیسک کمر درد خفیف است. دردهای حاصل از عارضه دیسک کمر به طور پیوسته آغاز می شود و با گذشت زمان بر شدت درد افزوده می شود. از مهم ترین نشانه های دیسک کمر که به راحتی با آن می توانید در منزل به تشخیص آن بپردازید شروع دردهایی است که با اسپاسم و گرفتگی عضلات همراه است و شاید برایتان جالب باشد اما اینگونه دردها عموما با کمی سرفه، عطسه و خم و راست شدن تشدید می یابد و مجدد با کمی استراحت بهبودی می یابد چون در حالت عادی هم ارتفاع دیسک ها در حالت ایستاده و زمانی که فرد به عطسه و سرفه دچار می شود، کم می شود چه برسد به حالتی که دیسک فرد دچار مشکل است در این صورت فشار وارده بر مهره ها و ریشه های عصبی دو برابر می شود.

 

اما در حالت استراحت دیسک ها به ارتفاع اولیه خود باز می گردند. اگر دقت کرده باشید صبح پس از بیدار شدن از خواب، قدتان حدود یک الی یک و نیم سانتی بلندتر از پایان روز است. هر چقدر از مدت زمان دردهای دیسک کمر بگذرد و درمان خاصی برای آن صورت نگیرد بر شدت آن افزوده می شود. زیرا با هر بار نشستن و برخاستن و بلند کردن اجسام فشاری بر دیسک آسیب دیده وارد م شود. زمانی که چنین اتفاقی بیفتد مطئنا دیسک ها بیشتر آسیب می بینند و فرد به علائم شدیدتر مثل بی حسی و ضعف شدید در پاها دچار می شود. به گونه ای که افراد با دیسک کمر شدید و پیشرفته توانایی بلند کردن پای خود را  هم ندارند و به گونه ای میتوان گفت به فلج دچار می شوند.

تشخیص دیسک کمر در منزل

تشخیص دیسک کمر در منزل با انجام آزمون ساده

البته تمامی علائمی که برای دیسک کمر اشاره شد در همه افراد یکسان نیست و اغلب افراد در مراحل ابتدایی بیماری دیسک کمر دردی به خصوصی را احساس نمی کنند و تنها در برخی مواقع به دلیل کار و فعالیت سنگین به برخی دردهای کمر دچار می شود. اگر شما نیز در برخی مواقع به کمردردهایی دچار می شوند اما علت درد خود را نمی دانید پیشنهاد می کنم این تست را در منزل انجام دهید. تشخیص دیسک کمر در منزل به کمک این تست بدین صورت انجام می شود :

تشخیص دیسک کمر در منزل

 

برای انجام این تست ابتدا باید به بروی سطح صاف دراز بکشید؛ به گونه ای که کمر با سطح زمین کاملا در تماس باشد. پس از این مرحله حالا به آرامی هر دو پای خود را به بالا بیاوردید. توجه نماید زاویه ای که هر دو پا با بدن ایجاد می کند زاویه بین30تا 70درجه باشد. آرام آرام از 30درجه مقدار زاویه پا را بیشتر کنید تا به 70درجه برسد  در صورتی که در هریک از این زاویه ها، دچار درد شدید در ناحیه کمر شدید به این معناست که به دیسک کمر مبتلا هستید اما اگر دردی را احساس نکردید علت درد خود را از موارد دیگر جستجو کنید.

یکی از جدید ترین و بهترین روش های درمان دیسک کمر در منزل و بدون نیاز به جراحی استفاده از دستگاه دیسک کمر t1  می باشد.

برای درمان دیسک کمر با دستگاه t1 کلیک کنید

کمردرد

تشخیص دیسک کمر در منزل

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating / 5. Vote count:

No votes so far! Be the first to rate this post.

As you found this post useful...

Follow us on social media!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *