مقالات, کمر درد

کمردرد مزمن چیست؟ علت و درمان کمر درد

کمردرد مزمن چیست؟ علت و درمان کمر درد

شاید جالب باشد بدانید که شایع‌ترین علت ناتوانی مرتبط با شغل و عامل غیبت از کار، کمردرد است. شدت  کمر درد ممکن است گُنگ و ثابت یا ناگهانی و شدید باشد.

کمردرد شاید در پی یک تصادف یا بلند کردن جسمی سنگین حاصل شود یا در طول زمان و به دنبال تغییرات تدریجی در ستون فقرات پدید آید.

بیشتر کمردردها حاد و کوتاه‌مدت هستند و اغلب چند روز و گاهی دو یا سه هفته بیشتر طول نمی‌کشند. این دردها در بیشتر مواقع، به مرور زمان بهبود می‌یابند و در عملکرد کمر تأثیری نمی‌گذارند.

همچنین، کمردرد مزمن به کمردردی گفته می‌شود که ۱۲ هفته یا بیشتر طول می‌کشد. این درد ممکن است در اثر یک تصادف یا پس از یک کمردرد حاد بهبود یافته ایجاد شود.

حال شاید این سوال مطرح شود که آیا هر دردی که در پشت بدن خود احساس کردیم،کمردرد است؟خیر.

برای آنکه کمردرد را به خوبی بشناسیم، در ابتدا باید بدانیم که اصلاً به چه قسمتی از بدن «کمر» می‌گویند. در ناحیه قوس کمری ستون فقرات، ۵ مهره‌ی کمری وجود دارند که مسئول تحمل قسمت عمده‌ی وزن بالاتنه هستند.

بین این مهره‌ها، بالشتک‌های گرد و انعطاف پذیری قرار دارند که به آن‌ها دیسک بین مهره‌ای گفته می‌شود.

به طور خلاصه، ستون مهره‌ها مسئول جذب شوک‌هایی است که در هنگام حرکت پدید می‌آید و در حالت طبیعی نباید به مهره‌ها وارد شود.برای این که این مهره‌ها روی‌ هم بمانند، نوارهایی از بافت که به آنها «لیگامان» می‌گویند، مهره‌ها و دیسک‌ها را در جای خود و روی هم نگه می‌دارند.

از سوی دیگر، زردپِی (تاندون)، عضلات اطراف کمر را به ستون مهره‌ها وصل می‌کند. جفت رشته عصبی از نخاع جدا می‌شوند و از سوراخ‌های بین مهره‌ای خارج می‌شوند که حرکات بدن و تبادل پیام‌های عصبی بین مغز و بدن را به‌عهده دارند. مهره‌ی کمری به‌ همراه همه‌ی اجزای دیگر اطراف آن‌ها در همین ناحیه را کمر می‌نامیم.

 

کمردرد

کمردرد

علل ایجاد کمر درد چه هستند؟

بیشتر دلایل بروز کمردرد مزمن، مکانیکی است. با گذشت عمر، تخریب و نوسازی طبیعی بافت ستون مهره‌ها در استخوان، مفاصل و دیسک‌ها به‌گونه‌ای باعث تغییراتی می‌شود که سپوندیلوز نام دارد و بیشتر کمردردها با سپوندیلوز همراه هستند.

برخی از علل مکانیکی ایجاد کمر دردها عبارتند از:

  • کشیدگی و پیچیدگی در اثر کِش آمدن زیاد، بلند کردن جسم بسیار سنگین یا بد بلند کردن یک جسم به‌ وجود می‌آید. این کشیدگی می‌تواند هم باعث پارگی لیگامان و هم گرفتگی عضلات کمر شود.
  • تخریب ساختار دیسک بین مهره‌ای که یکی از شایع‌ترین علل کمردرد مزمن است و به خاطر کاهش انعطاف‌پذیری دیسک با افزایش سن پدید می‌آید.
  • پارگی یا بیرون‌زدگی دیسک
  • آسیب به رشته‌های عصبی نخاعی (رادیکولوپاتی) به‌خاطر فشار، التهاب یا ضایعه پدید می‌آید.
    این آسیب باعث درد، بی‌حس شدن، ضعف، گزگز و تیر‌ کشیدن پاها می‌شود. سیاتیک عبارتی است که برای همین ضایعه استفاده می‌گردد.وقتی روی ریشه‌های عصبی سازنده عصب سیاتیک فشار می‌آورد و علاوه بر کمردرد، در ساق پا و پا هم درد تیرکشنده حس می‌شود.
  • از سایر علل مکانیکی کمردرد مزمن می‌توان به جابه‌جایی مختصر یکی از اجزای ستون فقرات، ضربه در تصادف یا ورزش یا امثال آن، تنگی کانال نخاعی و مشکلات استخوانی مانند اختلال در انحنای کمر و امثال آن اشاره کرد.
  • گاهی کمردرد در اثر یک بیماری جدی پدید می‌آید که لازم است در این موارد، به‌ سرعت به پزشک مراجعه کرد از جمله: عفونت‌ها، تومورها و سنگ کلیه.
  • فیبرومیالژی، پوکی استخوان، و بیماری‌های التهابی مفاصل هم می‌توانند با کمردرد همراه باشند.

 

درمان کمردرد به چه شکل است؟

  1. تراکشن یا کشش ستون فقرات مکانیکی

    در این روش برای انجام درمان و کشش ستون فقرات از دستگاه مخصوصی استفاده می شود و به کمک دستگاه فشار وارد بر روی نواحی ستون فقرات، دیسک و… را برداشته و به درمان و کاهش درد بیمار کمک می شود. فشار دستگاه در ابتدا بر روی ناحیه تحتانی کمر که شامل ۵ مهره آخر ستون فقرات می شود، متمرکز شده و درمان را شروع می کند.

 

کمردرد

کشش ملایم ستون فقرات

 

  1. تراکشن یا کشش ستون فقرات دستی

    در این روش همانطور که از اسم آن مشخص است درمان توسط هیچ دستگاه و سیستم مکانیکی انجام نمی شود و فیزیوتراپیست با کمک دستان خود شروع به درمان و برداشتن فشار وارده بر ستون فقرات، دیسک و… می کند. در ابتدا بر ناحیه گردنی ستون فقرات که شامل ۷ مهره اول ستون فقرات است، متمرکز شده و سپس درمان را انجام می دهد.

 

دستگاه کشش ستون فقرات

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating / 5. Vote count:

No votes so far! Be the first to rate this post.

As you found this post useful...

Follow us on social media!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *