مقالات, کمر درد

دستگاه کشش ستون فقرات (t1) + نحوه تاثیر گذاری در بدن

جدید ترین درمان، کمر درد ، با کمترین هزینه ممکن در منزل

دستگاه کشش ستون فقرات

دستگاه کشش ستون فقرات ( دستگاه دیسک کمر )

ستون فقرات یکی از نواحی آسیب پذیر، حساس و همچنین حیاتی و مهم بدن است. این ناحیه در اثر سوانح مختلف، فعالیت های تکراری، سنگین و متداول می تواند دچار آسیب های بسیاری شود که این آسیب بر روی نواحی گردن، دست، بازو، کمر، پاها و… نیز تاثیر می گذارد و باعث ایجاد اختلال در عملکرد فرد و همچنین بروز دردها و ناراحتی هایی از جمله: تورم، التهاب و بد شکلی استخوان ها می شوند.

بسیاری از این عارضه ها با فشارهای عصبی همراه می باشند. علم توانبخشی و فیزیوتراپی روش های مختلفی را برای درمان این نوع عارضه ها به بیماران پیشنهاد و ارائه می دهد که یکی از آن ها روش تراکشن یا کشش ستون فقرات می باشد. در این مقاله شما را با این روش و انواع آن آشنا کرده و به بررسی مزایا، عوارض، هزینه، دوره درمان، موارد منع، کاربردها، جراحی و مراقبت های مربوط به آن می پردازیم.

دستگاه کشش ستون فقرات ( دستگاه دیسک کمر ) چیست؟

یکی از روش های درمانی کمر درد، تراکشن یا همان کشش ستون فقرات می باشد. تراکشن یا کشش ستون فقرات در جهت کشش بافت های نرم اطراف مفاصل، فشرده سازی عصب و همچنین به منظور اعمال نیرو به دو استخوانی که نزدیک هم هستند و متصل هستند، انجام شده و باعث جدایی این دو استخوان و فاصله گرفتن آن ها از هم می شود تا بتواند فضای بیشتری را در میان این استخوان ها و مهره ها ایجاد کند.

در ضمن این درمان جز روش های کششی نوین و بدون جراحی می باشد که جهت درمان آسیب های کمر، آسیب های گردن و… از آن استفاده می شود و به آن درمان رفع فشار نخاع نیز می گویند، چرا که با این درمان فشار ایجاد شده بر روی نخاع، ستون فقرات و دیسک برداشته شده و در نتیجه موجب کاهش درد و همچنین جلوگیری از اسپاسم عضلانی و خشک شدن دیسک می شود. کشش ستون فقرات می تواند به درمان اکثر اختلالات خاص از جمله بیرون زدگی دیسک، اختلالات در عصب ها، اختلالات دیسک و… کمک کند.

به همین علت از درمان های موثر فیزیوتراپی می باشد.

دستگاه کشش ستون فقرات ( دستگاه دیسک کمر ) برای چه افرادی مناسب است؟

افرادی که شامل موارد منع تراکشن نمی شوند و دچار مشکلات و عارضه های کمر، گردن و ستون فقرات می باشند، می توانند از این درمان استفاده کنند. افرادی که دچار شکستگی ها و آسیب های کمر و مهره و استخوان های ستون فقرات، دیسک و پارگی آن، سیاتیک، گردن و کمر دردهای شدید، بیماری فاست، خار استخوانی، قوز و خمیدگی های شدید هستند و یا دچار آرتریت و آرتروز و یا پوکی استخوان می باشند نیز می توانند با استفاده از درمان تراکشن به بهبود وضعیت خود و همچنین کاهش درد کمک کنند.

 

هزینه دستگاه کشش ستون فقرات مدل t1 ( دستگاه دیسک کمر )

جهت دریافت قیمت لطفا کلیک کنید

دستگاه کشش ستون فقرات ( دستگاه دیسک کمر ) به چه صورت بر روی بدن تاثیر می گذارد؟

با انجام کشش در ستون فقرات و اعمال نیروی کششی، مهره ها از هم فاصله می گیرند. در نتیجه:

  1. فشار بین دیسک های ستون فقرات کاهش یافته و درد بیمار کم می شود. همچنین دیسک تقویت می گردد.
  2. زمانی که هسته های ژلی به ناحیه مرکزی دیسک نزدیک می شوند، باعث کاهش برآمدگی دیسک می شوند.
  3. با استفاده از این روش می توان از فشارهای ناشی از نیروی جاذبه زمین بر روی مفاصل ستون فقرات و همچنین از بدشکلی و حالت نامناسب کاست.
  4. با این روش مجراهای خروجی ناحیه فقرات باز تر شده و عصب ها می توانند به راحتی رشد کنند. همچنین اکسیژن بیشتر شده و گردش خون نیز بهتر انجام می گیرد و این به کاهش فشارها و بهبود بدن کمک می کند.
  5. این روش درمانی با بالا بردن میزان اکسیژن و خون رسانی (گردش خون) در بافت های آسیب دیده، به بهبود بدن کمک می کند و باعث تسریع درمان و کاهش و تسکین درد در عصب ها می شود.

مزایای دستگاه کشش ستون فقرات ( دستگاه دیسک کمر )

  1. کاهش و تسکین دردهای شکستگی قبل از انجام جراحی
  2. درمان خشکی و سفتی (منقبض شدن و اسپاسم های عضلانی)
  3. درمان محدودیت های حرکتی مفاصل، تاندون ها، ماهیچه و پوست
  4. درمان بیماری های دیسک، بیرون زدگی دیسک، دردهای گردن، کمر و…
  5. هم اندازه کردن و پایدارسازی شکستگی های استخوان های بازو، پا و…
  6. درمان بدشکلی های استخوانی و دفرتمی های ناشی از کژ پشتی یا اسکولیوزیس
  7. جلوگیری از منقبض شدن، خشکی و اسپاسم های دردناک عضلانی گردن
  8. امکان استفاده از روش های درمانی دیگر مانند اولترا سوندتراپی، لیزرتراپی، کرایوتراپی، تحریکات الکتریکی و……
  9. تحریک روند بهبودی ناحیه آسیب دیده بدن: در طول درمان بدن موادی ترشح می کند که باعث بهبودی سریع ناحیه آسیب دیده می شود.
  10. جلوگیری از انجام جراحی ها
  11. ایمن، راحت و سریع بودن مراحل درمان در حالت غیرتهاجمی

 

انواع روش های تراکشن

  1. تراکشن یا کشش ستون فقرات مکانیکی

    در این روش برای انجام درمان و کشش ستون فقرات از دستگاه مخصوصی استفاده می شود و به کمک دستگاه فشار وارد بر روی نواحی ستون فقرات، دیسک و… را برداشته و به درمان و کاهش درد بیمار کمک می شود. فشار دستگاه در ابتدا بر روی ناحیه تحتانی کمر که شامل 5 مهره آخر ستون فقرات می شود، متمرکز شده و درمان را شروع می کند.

  2. تراکشن یا کشش ستون فقرات دستی

    در این روش همانطور که از اسم آن مشخص است درمان توسط هیچ دستگاه و سیستم مکانیکی انجام نمی شود و فیزیوتراپیست با کمک دستان خود شروع به درمان و برداشتن فشار وارده بر ستون فقرات، دیسک و… می کند. در ابتدا بر ناحیه گردنی ستون فقرات که شامل 7 مهره اول ستون فقرات است، متمرکز شده و سپس درمان را انجام می دهد.

 

 

 

 دستگاه کشش ستون فقرات – دستگاه دیسک کمر  ( کاربرد ها ) :

  1. لوردوز یا گودی کمر

    قوس شدید کمر به سمت داخل لوردوز یا گودی کمر می باشد که به طور کلی و در صورت انعطاف بالا درمان می شود اما اگر درمان نشد می توان از روش های دستگاه کشش ستون فقرات برای درمان آن استفاده کرد.

  2. قوز یا خمیدگی های شدید مهره ها

    این اختلال در اثر بیماری هایی از جمله آرتریت، آرتروز و پوکی استخوان ایجاد می شود که معمولا با شکستگی های فشاری همراه است و با انجام کشش ستون فقرات و برداشتن فشار درمان صورت می گیرد.

  3. اسکولیز

    این عارضه باعث انحراف و کج شدن ستون فقرات به صورت غیرعادی شده و معمولا در زمان کودکی یا نوجوانی نمایان می شود. ابتدا خفیف بوده و به تدریج شدید می شود و برای درمان آن می توان از روش های  کشش ستون فقرات استفاده کرد.

  4. میلوپاتی

    عارضه و اختلالی است که در ستون فقرات اتفاق می افتد و با تنگی کانال نخاعی یا آسیب دیدگی در ناحیه نخاع همراه می باشد. برای درمان آن عارضه و درمان تنگی کانال نخاعی نیز می توان از روش های درمانی دستگاه کشش ستون فقرات استفاده کرد.

  5. تنگی کانال نخاعی

    تنگی کانال نخاعی با فشرده شدن عصب های نخاعی ایجاد شده و با درد زیادی همراه می باشد. این عارضه در قسمت مهره های گردنی نیز تحت فشار قرار گرفته و در پاها و دست های فرد اختلال و نقص ایجاد می کند. با انجام کشش ستون فقرات این فشار کم شده و در نتیجه درد نیز کاهش می یابد.

  6. رادیکولوپاتی

    این بیماری ها مربوط به آسیب و اختلالات عصب های نخاعی و ریشه های عصب ها می باشند. رادیکولوپاتی بر روی ریشه های گردنی تاثیر گذاشته و موجب ایجاد درد در ناحیه بازو و دست ها می شود. همچنین می تواند در ناحیه عصب های پایینی کمر ایجاد شده و بر روی نواحی تحتانی از جمله پاها تاثیر بگذارد و موجب ایجاد درد و اختلال در پاها شود. این عارضه را نیز می توان با روش های کشش ستون فقرات درمان کرد.

  7. سیاتیک

    درد های سیاتیکی و بی حسی و گزگز، در اثر تحریکات عصبی در نواحی پایین کمر ایجاد می شود و می تواند به تنگی کانال نخاعی، بیماری های التهابی و فشاری مفاصل، آسیب دیدگی ها و پارگی های دیسکی مربوط شود. این عارضه نیز با انجام روش های دستگاه کشش ستون فقرات قابل درمان می باشد و با این روش درمانی فشار و درد کاهش می یابد.

  8. فتق دیسک یا پارگی دیسک

فتق دیسک یا پارگی دیسک به راحتی به وسیله دستگاه کشش ستون فقرات قابل درمان است و با ایجاد خلعی که در مرکز دیسک آسیب دیده ایجاد میکند . باعث مکش دیسک آسیب دیده به                  داخل هسته دیسک شده و درد کمر بهبود و زائده دیسک از بین میرود

تراکشن نواحی مختلف بدن با استفاده از دست

  1. تراکشن کمر

    در این روش بعد از خوابیدن بیمار بر روی تخت، کششی برابر با نصف وزن بدن بیمار در ناحیه کمر صورت می گیرد. فیزیوتراپیست با استفاده از یک نیروی کنترل شده شروع به کشیدن مچ پا می کند و گاهی پای بیمار را روی شانه خود قرار داده و درحالیکه با دست های خود ران های بیمار را گرفته پاهای او را به صورت ثابت می کشد.

  2. تراکشن گردن

    بیمار روی تخت قرار گرفته و آرام و ریلکس دراز می کشد. سپس فیزیوتراپیست دست های خود را با کش زیر سر بیمار تنظیم کرده و سپس کش را می کشد. ممکن است در حین کشش سر بیمار را به سمت دیگری بچرخاند و یا خم کند. حتی ممکن است گردن را با دست های خود بکشد. این کشش بر اساس میزان آسیب انجام می شود.

 

موارد منع استفاده از دستگاه کشش ستون فقرات ( دستگاه دیسک کمر )

همانطور که این درمان برای بهبود و کاهش درد بسیاری از بیماران مفید می باشد، می تواند برای برخی از افراد که دارای موارد و شرایط خاص می باشند مضرر و خطرناک باشد. موارد منع درمان تراکشن  عبارتند از:

  1. بیمارانی که دیسک های مصنوعی و ایمپلنت در ستون فقراتی خود دارند.
  2. بیمارانی با سابقه همجوشی ستون فقرات
  3. بانوان باردار
  4. بیمارانی که دچار شکستگی مهره می باشند.
  5. بیمارانی که دچار بیماری های پوکی شدید استخوان، عفونت ستون فقرات، و استئوپروز یا اوستئوپنیا، روماتیسم مفصلی، تومور هستند.
  6. بیمارانی در ستون فقرات خود تومور دارند.

 

خرید و بررسی دستگاه کشش ستون فقرات ( دستگاه دیسک کمر ) 

 

دستگاه دیسک کمر

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating / 5. Vote count:

No votes so far! Be the first to rate this post.

As you found this post useful...

Follow us on social media!

2 دیدگاه در “دستگاه کشش ستون فقرات (t1) + نحوه تاثیر گذاری در بدن

  1. احسان نخعی گفت:

    سلام واتساپ قطع هستش، میخواستم بدونم از t1,t2 برای درمان سرخوردگی مهره چطور باید استفاده کنم؟

    1. seyed_pouya گفت:

      درود بر شما ، لطفا ایتا یا تلگرام پیام بدین 09355586706
      روش کلی اینطور هست
      ابتدا از دستگاه t1 و سپس از دستگاه t2
      باید استفاده بشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *